Jennys intressen

Vetesurdegen

Kategori:



Startade en vetebaserad surdeg för ett par dagar sen. Jag har fått för mig att det absolut ska gå att baka lussekatter och andra vetebullar på surdeg. 

Till min vetesur tog jag en matsked ungefär av min redan levande och bubblande rågsur som jag har i kylen och blandade i en halv deciliter ljummet vatten och en halv deciliter vetemjöl. 
På med lock och sen fick den stå nära elementet (för det är kallt som attan på vissa ställen i lägenheten) över natten. 
Nästa dag tillsatte jag en deciliter vatten och en deciliter vetemjöl till och sen fick det stå i nästan ett dygn till. 
Sen såg den ut såhär. 
Luktar inte lika mycket ättiksyra som min rågsur gör men den bubblar och luktar syrligt i alla fall.  

När den var klar tog jag en deciliter av surdegen och blandade med ytterligare mjöl och vatten i en bunke. Detta står nu och gottar till sig och imorgon kanske det blir bullar av det. 
Kommentera inlägget här: